Home » Stoommuseum Informatie » Geschiedenis Stoomraderboot
Historie Stoomraderboot De Jonge Wachter
1993 | Uitgangspunten vastgesteld voor de bouw van een raderboot. | ||||||||||||
1996 | Na een paar jaar sudderen is een plan ontwikkeld voor de bouw van een stoomraderboot. | ||||||||||||
1997 | Basis ontwerp gereed. Gestart met sponsoracties. Zoektocht naar een geschikt stoomketeltje en stoommachine begonnen. Na veel speurwerk op een zolder een liggende stoommachine aangetroffen. |
||||||||||||
1998 | Begin gemaakt met de mal voor de kunststof romp in een loods van Alsema B.V. Geen geschikte stoomketel kunnen vinden, reden om te starten met het ontwerpen (David Hofman) van een ketel, type Yarrow door Standard Fasel-Lentjes B.V. te Veendam. | ||||||||||||
1999 | Mal romp gereed en in november de kunststoflaag aangebracht. Vanwege de kou speciale maatregelen getroffen voor de verwerking van de kunststof. | ||||||||||||
2000 | Ontwerp ketel gereed en door Stoomwezen goedgekeurd. Gestart met de ketelbouw. Eerste aanzet voor het electrotechniccs gemaakt. Schoepen gereed en besloten deze hydraulisch aan te drijven. |
||||||||||||
2001 | In verband met de viering van het 150-jarig bestaan van de molen raken de werkzaamheden in de versnelling en worden vele simplificaties uitgevoerd. Het motto is nu "Alle hens aan dek".
|
||||||||||||
2002 | De stoominstallatie op diverse punten gewijzigd, zoals:
|
||||||||||||
2003 |
|
||||||||||||
2004 | Na veel bloed, zweet en tranen is de boot in bedrijf genomen. | ||||||||||||
2009 | Besloten dat de oorspronkelijke stoommachine, aangepast, terug moet in de boot. | ||||||||||||
2009-2012 | Aanpassing stoommachines met een nieuw gegoten delen en cylinders | ||||||||||||
2012 | Boot gaat varen met oorspronkelijke, gemodificeerde stoommachine |