Geschiedenis Stoomraderboot

Home » Stoommuseum Informatie » Geschiedenis Stoomraderboot

Historie Stoomraderboot De Jonge Wachter

1993 Uitgangspunten vastgesteld voor de bouw van een raderboot.
1996 Na een paar jaar sudderen is een plan ontwikkeld voor de bouw van een stoomraderboot.
1997 Basis ontwerp gereed.
Gestart met sponsoracties.
Zoektocht naar een geschikt stoomketeltje en stoommachine begonnen. Na veel speurwerk op een zolder een liggende stoommachine aangetroffen.
1998 Begin gemaakt met de mal voor de kunststof romp in een loods van Alsema B.V. Geen geschikte stoomketel kunnen vinden, reden om te starten met het ontwerpen (David Hofman) van een ketel, type Yarrow door Standard Fasel-Lentjes B.V. te Veendam.
1999 Mal romp gereed en in november de kunststoflaag aangebracht. Vanwege de kou speciale maatregelen getroffen voor de verwerking van de kunststof.
2000 Ontwerp ketel gereed en door Stoomwezen goedgekeurd. Gestart met de ketelbouw.
Eerste aanzet voor het electrotechniccs gemaakt.

Schoepen gereed en besloten deze hydraulisch aan te drijven.

2001 In verband met de viering van het 150-jarig bestaan van de molen raken de werkzaamheden in de versnelling en worden vele simplificaties uitgevoerd.
Het motto is nu "Alle hens aan dek".

15 mrt Ketel gereed en door Stoomwezen goedgekeurd. Romp gereed.
Start afbouw.
5 sept. Te waterlating.
11 sept Stoomwezen verleend toestemming voor opstarten ketel.
18 sept. Eerste proefvaart. Vele tekortkomingen geconstateerd.
Vanwege het bezoek van de Commissaris der Koningin is besloten de doping toch door te laten gaan
en het komend jaar(en) de verbeteringen aan te brengen.
27 sept. De boot wordt gedoopt door de Commissaris der Koningin in de provincie Drenthe dhr. R.ter Beek.

 

2002 De stoominstallatie op diverse punten gewijzigd, zoals:

- wijziging aansluiting peilglazen stoomketel.
- de liggende stoommachine (voldruk) afgekeurd,vanwege te grote stoomverbruik.
- een staande stoommachine (expansie) ter vervanging gereed gemaakt en de fundatie daarop aangepast.

 

2003
Machine geinstalleerd. Het leidingwerk en isolatie aangepast.
Omvormer (24 Volt naar 220 V) met een groter vermogen, nodig voor de oliebrander, geinstalleerd.
eind augustus/september gestart met proefvaren. Diverse kinderziektes verholpen.
Inmiddels is een waslijst van werkzaamheden ontstaan. Werk aan de winkel!
2004 Na veel bloed, zweet en tranen is de boot in bedrijf genomen.
2009 Besloten dat de oorspronkelijke stoommachine, aangepast, terug moet in de boot.
2009-2012 Aanpassing stoommachines met een nieuw gegoten delen en cylinders
2012 Boot gaat varen met oorspronkelijke, gemodificeerde stoommachine